Veel bedrijven kijken op tegen de overstap naar een Identity & Access Management systeem. Vaak omdat ze niet verder kijken dan het prijskaartje. Hoewel het inderdaad tijd en geld kost om hiermee te starten vallen deze kosten vaak mee. En met de besparingen die dit oplevert kan deze investering al snel worden terug verdiend. Denk hierbij aan de winst die behaald wordt met het oplossen van problemen op het gebied van password reset en beheer van user accounts. Zaken die de productiviteit in de weg kunnen zitten en daardoor veel tijd en geld kunnen kosten. De inzet van IAM kan hiervoor een oplossing bieden. Hieronder vijf veel voorkomende problemen die met de inzet van IAM opgelost worden.

1. Snelheid respons helpdesk

Of het nu gaat om het herstellen van de toegang tot een account of een password reset ’s avonds of in het weekend. Als een medewerker niet kan inloggen op zijn account dan leidt dit al snel tot irritatie en kosten. En voordat de helpdesk bereikt is, het verzoek is ingediend en de problemen zijn opgelost kan er al flink wat tijd verstreken zijn. Met grote frustratie bij de gebruikers tot gevolg.

2. Grip houden op accountbeheer

Wanneer uw organisatie begint te groeien groeit ook het aantal mutaties voor accountbeheer. Medewerkers die in of uit dienst komen of veranderen van afdeling of functie. Vaak worden deze wijzigingen nog handmatig afgehandeld wat een tijdrovende en foutgevoelige bezigheid kan zijn. Waar soms wel iemand fulltime mee bezig is.

3. Nieuwe medewerkers kunnen niet bij hun account

Het is belangrijk dat nieuwe medewerkers een soepele start krijgen. Toch gebeurt het nog regelmatig dat nieuwe medewerkers op hun eerste werkdag geen toegang hebben tot het netwerk of benodigde systemen. Vaak is dit het gevolg van een inefficiënt account beheer proces. Soms duurt het dagen voordat alle benodigde rechten ingesteld zijn. Wat tijd, geld en productiviteit kost.

4. Accounts van ex-medewerkers blijven actief

Het gebeurt nog vaak dat het gebruikersaccount van ex-medewerkers korte of lange tijd actief blijft met alle daarbij behorende veiligheidsrisico’s. Dit omdat de exit-procedure niet altijd even duidelijk is. Met de implementatie van IAM kunt u dit proces automatiseren en de controle over dit proces bij de verantwoordelijke manager neerleggen.

5. Synchronisatie van gegevens tussen verschillende systemen

Wanneer uw medewerkers en systemen met data werken die op verschillende locaties staat opgeslagen dan kan het een uitdaging zijn om deze gebruikersinformatie continu gelijk te houden tussen de verschillende systemen. Denk bijvoorbeeld aan de wijziging van een achternaam of adres welke doorgevoerd moet worden in verschillende databases.

Conclusie

Herkent u één van bovenstaande uitdagingen? Dan kan Identity en Access Management een interessante oplossing zijn voor uw organisatie. Dit geeft u de middelen om het beheer van gebruikersaccounts te automatiseren. Hiermee kunnen uw medewerkers op makkelijke wijze accounts aanmaken, wijzigen of aanpassen. Ook kunt u de accounts van ex-medewerkers automatisch deactiveren. Misschien kijkt u nog steeds op tegen de implementatie van IAM, maar in de praktijk is dit vaak snel te implementeren en kunt u er een hoop dagelijks terugkerende problemen mee oplossen.

Jeroen Stet

Jeroen Stet

Sales manager