Met de lancering van de Provisior app kwam een belangrijk aspect van app ontwikkeling naar voren; namelijk push berichten. Push berichten zijn de meest directie manier om gebruikers te informeren over activiteit in de app, zelfs als deze niet actief is. Na onderzoek kwamen we tot de conclusie dat Firebase hiervoor de beste oplossing bood.

Wat is Firebase Cloud Messaging

Firebase Cloud Messaging (FCM) is een gratis cross-platform dienst om push berichten mee te versturen zonder dat je daar server architectuur voor hoeft te ontwikkelen.

Hoe werkt het?

Om FCM te implementeren moet je rekening houden met 2 delen:

  1. Een server om push berichten te maken en versturen.
  2. Een client om de berichten te ontvangen (Android, iOS of Web app).

Voor de server omgeving kan de keuze worden gemaakt om gebruik te maken van de Firebase Admin SDK of zelf de verstuur logica te bouwen.

De Firebase Admin SDK ondersteunt standaard het volgende:

  • Berichten versturen naar individuele apparaten;
  • Apparaten abonneren (subscriben) en uitschrijven (unsubscriben)

Wanneer de server is ingericht kun je berichten opstellen en versturen naar de geabonneerde apparaten.

Voor testdoeleinden is het ook mogelijk om gebruik te maken van de Notifications Composer van Firebase. Hiermee kan je op de website van Firebase zelf berichten opstellen, apparaten abonneren en berichten versturen.

Hoe zet je het op?

Voor het inrichten van een server met de Firebase Admin SDK hoef je enkel de SDK te installeren en te koppelen met je Firebase account. Dit gebeurt op basis van een service account (welke je kunt aanmaken bij Firebase) en een private key. Daarna kan de SDK rechtstreeks aangeroepen worden door een paar simpele regels code.

Voor het inrichten van de app moet je de Firebase SDK opnemen in je App project. Daarnaast kun je gebruik maken van meerdere soortgelijke frameworks om de implementatie van FCM te versimpelen.

Hoe verstuur je berichten?

Je roept de Firebase Admin SDK op je server aan om berichten te versturen. Hierbij geef je aan wat voor type bericht het betreft, voor welke apparaten het bedoelt is, en de inhoud van het bericht.

Hoe worden berichten afgehandeld?

Hoe de berichten worden afgehandeld hangt af van of de app actief is.

Als de app actief (in gebruik) is hangt de afhandeling van het bericht af van de configuratie in de app. Je kunt namelijk in de app aangeven wat er moet gebeuren als er een bericht binnenkomt.

Als de app inactief is (of op de achtergrond) dan wordt het bericht door het besturingssysteem afgehandeld. Je krijgt dan een systeem melding (soortgelijk aan een sms of WhatsApp melding) in het notificatiescherm. Als je op deze melding klikt wordt de app geopend. Wat er vervolgens moet gebeuren in de app is ook afhankelijk van hoe dat geconfigureerd is in de app.

Wat doet de Provisior app met push berichten?

In de Provisior app is het mogelijk om verzoeken van medewerkers goed of af te keuren. Als er een verzoek wordt ingediend door een medewerker wordt er een push bericht naar het toestel van de fiatteur gestuurd om aan te geven dat er een openstaand verzoek is. Als deze op de melding klikt wordt de Provisior app geopend en het betreffende verzoek getoond.

Daarnaast kan deze techniek gebruikt worden om medewerkers van klanten te informeren over gebeurtenissen, zoals een netwerkstoring of andere bedrijfsinformatie die snel verspreid dient te worden.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van Firebase of de Provisior app dan vertellen we u hier graag meer over.